Найпопулярнішими книгами з монтажу є роботи Майкла Рабіґера і А. Г. Соколова. Нижче ви можете ознайомитись з 10 принципами монтажу за Соколовим, а більше про теорію монтажу прочитати в його книзі, та інших підручниках.
Montage (фр. збірка) – відбір, зрівняння окремих зображень із елементів всередині, співставлення і поєднання.
Монтажний принцип служить для створення нового змісту виразності і образності.
Михайло Ромм про монтаж: «Вивчити монтаж поза плівкою, поза знятим вами кадром, поза матеріалом, який ви не тільки знаєте наскрізь, але яким ви й «хворієте» – поза цим вивчити монтаж дуже важко, можна сказати, просто неможливо. І над цією обставиною пороздумувати є сенс, не тільки тому, що кінематографія як мистецтво почалась разом з монтажем і не існувала поки монтаж не був відкритий як елемент мистецтва, але й тому, що монтажне мислення лежить в самій природі кінематографу.»
Кінематографічний кадр – це більша чи менша частина кінематографічної дії, зафіксованої в одному відрізку плівки. Кінематографічний кадр часто порівнюють зі словом. Групу кадрів уподібнюють фразі, а сам монтаж називається кінематографічним синтаксисом.
Кадр – одиниця візуального ряду фільму, елемент образної системи. Виразність кадру – взаємодія елементів як нова якість, в якій ці елементи не відрізняються.
Три значення кадру:
- сценарний кадр
- знімальний кадр (від ввімкнення до вимкнення камери)
- монтажний кадр
Монтаж:
- міжкадровий (порушує простір і час) – виокреслення тільки важливого
- внутрікадровий (в одному кадрі) – простір і час єдині
6 крупностей по Кулєшову
1. деталь (частина обличчя): око людини з бровою або частиною носа
2. крупний план: обличчя людини на весь екран по вертикалі
3. перший середній план: частина фігури людини, «одягнута» в рамку кадру трохи вище пояса («поясний»)
4. другий крупний план: фігура людини по коліно («американський»)
5. загальний план: фігура людини заключна в рамку кадра так, що над головою і під ногами залишається невеликий простір
6. дальній план: фігура людини надзвичайно мала (1/10 кадру, 1/7 кадру)
Принципи монтажу
1. Монтаж за крупністю
(через принаймні 1 план) – не монтуються 2-ий середній з загальним чи 1-ий середній з крупним.
2. Монтаж за орієнтацією в просторі:
якщо камери при зйомці двох людей, які ведуть розмову, розмістити на точках, котрі лежать по один бік від лінії взаємних поглядів одне на одного цих людей, то у глядача, котрий дивиться на екран, складеться таке ж враження про розміщення двох персонажів в просторі, як ніби він сам би спостерігав в житті цю подію на власні очі.
В загальному вигляді принцип монтажу двох кадрів за орієнтацією в просторі означає наступне: зйомка двох об’єктів, котрі взаємодіють одне з одним, повинна відбуватись строго з одного боку від лінії їх взаємодії.
3. Монтаж за напрямком руху головного об’єкта в кадрі:
проміжний кадр потрібно зняти так, щоб на екрані відбулась зміна напрямку руху (на прикладі вантажівки) з правого в лівий бік і при цьому виконати вимоги принципу монтажа за крупністю.
4. Монтаж за фазою руху (рухомого об’єкта в кадрі).
якщо камери при зйомці двох людей, які ведуть розмову, розмістити на точках, котрі лежать по один бік від лінії взаємних поглядів одне на одного цих людей, то у глядача, котрий дивиться на екран, складеться таке ж враження про розміщення двох персонажів в просторі, як ніби він сам би спостерігав в житті цю подію на власні очі.
В загальному вигляді принцип монтажу двох кадрів за орієнтацією в просторі означає наступне: зйомка двох об’єктів, котрі взаємодіють одне з одним, повинна відбуватись строго з одного боку від лінії їх взаємодії.
3. Монтаж за напрямком руху головного об’єкта в кадрі:
проміжний кадр потрібно зняти так, щоб на екрані відбулась зміна напрямку руху (на прикладі вантажівки) з правого в лівий бік і при цьому виконати вимоги принципу монтажа за крупністю.
4. Монтаж за фазою руху (рухомого об’єкта в кадрі).
За рухом плечей і голови глядач одразу може помітити, що герой йде не в ногу, якщо фази змахів рук не попадуть в ритм героя:
- без напруження сприймається перехід з кадру на кадр, коли в достатній мірі відрізняється по композиції і крупності (наприклад, від крупного до 2-ого середнього, від 1-го середнього до загального)
- зміна напрямку руху буде трактуватись глядачем, як прийняття героєм нового рішення і початок руху до нової цілі.
5. Монтаж за темпом об’єктів, що рухаються:
актори повинні рухатись в кожному кадрі з однаковою швидкістю і з однаковою частотою перебирати ногами в кадрі.
6. Монтаж по композиції кадрів (по зміщенню центру уваги):
загальна закономірність принципу монтажу двох кадрів по композиції полягає в обмеженні зміщення центру уваги двох сусідніх кадрів відносно одне одного. Практика монтажу підтвердила, що стрибок центру уваги по горизонталі для збереження плавності переходу від кадру до кадру не повинен перевищувати 1/3 ширини екрану.
7. Монтаж по світлу:
якщо відбувається зміна освітленості і характеру фону, на якому знімаються герої, то ці зміни не повинні перевищувати 1/3 екрану. В сусідніх кадрах краще мати деталі або шматки фону, які вказують на те, що дія відбувається в одному просторі.
8. Монтаж по кольору:
в попередньому плані повинна бути присутня пляма, яка займає близько 1/3 площі в рамці кадру. Це послужить логічним і природнім виправданням для глядача заповнення кольором всієї площі наступного кадру.
9. Монтаж по зміщенню осі зйомки:
ніколи не знімати наступний кадр, знаходячись на осі об’єктива попереднього кадру!
За рахунок зміни пропорцій розміщення центру композиції по відношенню до рамок кадру і з причин змін фону позаду головного об’єкту відбудеться така зміна композиції наступного знятого кадру, яку глядач сприйме легко і не помітить стику кадрів в монтажі.
Така композиційна трансформація плану, як невелике зміщення центру композиції, забезпечить ту міру контрасту сусідніх в монтажі кадрів, яка необхідна для забезпечення комфортності сприйняття їх зіткнення.
10. Монтаж за напрямком основної рухомої маси в кадрі:
для забезпечення комфортності з’єднання планів з рухом якоїсь частини зображення в кадрі, необхідно виконати декілька простих умов.
- без напруження сприймається перехід з кадру на кадр, коли в достатній мірі відрізняється по композиції і крупності (наприклад, від крупного до 2-ого середнього, від 1-го середнього до загального)
- зміна напрямку руху буде трактуватись глядачем, як прийняття героєм нового рішення і початок руху до нової цілі.
5. Монтаж за темпом об’єктів, що рухаються:
актори повинні рухатись в кожному кадрі з однаковою швидкістю і з однаковою частотою перебирати ногами в кадрі.
6. Монтаж по композиції кадрів (по зміщенню центру уваги):
загальна закономірність принципу монтажу двох кадрів по композиції полягає в обмеженні зміщення центру уваги двох сусідніх кадрів відносно одне одного. Практика монтажу підтвердила, що стрибок центру уваги по горизонталі для збереження плавності переходу від кадру до кадру не повинен перевищувати 1/3 ширини екрану.
7. Монтаж по світлу:
якщо відбувається зміна освітленості і характеру фону, на якому знімаються герої, то ці зміни не повинні перевищувати 1/3 екрану. В сусідніх кадрах краще мати деталі або шматки фону, які вказують на те, що дія відбувається в одному просторі.
8. Монтаж по кольору:
в попередньому плані повинна бути присутня пляма, яка займає близько 1/3 площі в рамці кадру. Це послужить логічним і природнім виправданням для глядача заповнення кольором всієї площі наступного кадру.
9. Монтаж по зміщенню осі зйомки:
ніколи не знімати наступний кадр, знаходячись на осі об’єктива попереднього кадру!
За рахунок зміни пропорцій розміщення центру композиції по відношенню до рамок кадру і з причин змін фону позаду головного об’єкту відбудеться така зміна композиції наступного знятого кадру, яку глядач сприйме легко і не помітить стику кадрів в монтажі.
Така композиційна трансформація плану, як невелике зміщення центру композиції, забезпечить ту міру контрасту сусідніх в монтажі кадрів, яка необхідна для забезпечення комфортності сприйняття їх зіткнення.
10. Монтаж за напрямком основної рухомої маси в кадрі:
для забезпечення комфортності з’єднання планів з рухом якоїсь частини зображення в кадрі, необхідно виконати декілька простих умов.
- напрямки рухомих мас в сусідніх кадрах повинні співпадати або мати близькі векторні значення
- при монтажі кадру з повністю статичним зображенням з кадром, в якому є рухома маса, ця маса повинна займати менше 1/3 площі всього зображення
- швидкість руху мас в суміжних кадрах повинна повністю співпадати чи бути достатньо близькою, темп руху в одному кадрі не повинен відрізнятись від темпу руху в наступному.
0 коммент.:
Отправить комментарий