15 октября 2012

Ликбез. Виды монтажа

Продолжение образовательной статьи о монтаже. Первую часть можно прочитать здесь.

-          Послідовний
Спосіб викладу змісту, при якому дія фільму продовжується без видимих для глядача розривів у часі. Цей вид монтажу найбільш поширений і простий.

-          Паралельний
Прийом почергового показу двох або більше подій (образів), котрі відбуваються одночасно, але в різних місцях, або які відбуваються в різний час. Паралельний показ розвитку двох дій, об’єднаних одним сюжетним ходом, іноді називають перехресним монтажем (приклад: Вероніка і Олексій не попрощались перед його відходом на війну і шукають одне одного в натовпі у фільмі «Летять журавлі» М. Калатозова)



-          Рефрен в монтажі
Девід Ґріффіт у фільмі «Нетерпимість» між епізодами з різних епох вставляє один і той же кадр: жінка, яка колихає колиску. Цим він підкреслював, що нетерпимість характерна для різних часів.

-          Асоціативний
Монтаж кадрів, образи яких викликають у глядача певний зв’язок (асоціацію), і у нього виникає розуміння принципово нового змісту основної дії або характеру персонажів. Щоб досягти такого ефекту, необхідно надати діям або персонажам які-небудь загальні риси, які дозволять глядачеві зрозуміти взаємозв’язок цих образів, вловити авторський задум. В спілкуванні або в літературі для того, аби що-небудь порівняти, тобто викликати асоціації, часто використовують слова: як, неначе, подібно та інші.
В одному з епізодів «Октября» С. Ейзенштейн змонтував кадри з зображенням древніх класичних мармурових статуй, які уособлювали «Любов», «Весну», «Материнство» і «Життя», з кадрами товстих незграбних жінок в формі ударного жіночого батальйону, який захищав Зимовий палац в дні жовтневого перевороту в Петрограді, з метою підкреслення потворності і антиестетичності представників буржуазного світу.


-          Тематичний монтаж
Прийом, при якому змонтовані поруч кадри (більше чотирьох) об’єднані однією темою.

-          Аналітичний монтаж
Прийом послідовного показу кадрів, які містять деталі або елементи якої-небудь сцени (без показу її загальним планом в одному кадрі) або події таким чином, щоб у глядача склалось враження, що він побачив сцену повністю, і виникла загальна картина подій.
Цей прийом дозволяє розтягнути час протікання сцени на екрані за рахунок того, що дії, які відбуваються одночасно, знімаються окремими частинками, а монтуються послідовно. Таким методом монтажу крупних і середніх планів акцентуються всі головні елементи і мотиви події, їх підоснова, психологічні деталі поведінки героїв, підсилюється передача драматичної напруги події.

-          Монтаж за думкою
Під цим прийомом мається на увазі створення режисером зі складного поєднання пластичних образів і закадрового словесного викладу свого роду «тексту», чи точніше «контексту» екранної оповіді.
Прийом монтажу за думкою часто вважають прийомом документального, просвітницького або навчального кіно, проте Ф. Трюффо в своїй ігровій картині також скористався ним, розказуючи про кохання одного з французів в епоху Першої світової війни. Він вів закадрову розповідь від автора, а в образотворчому ряду монтував в зіткненнях цілі сцени без прямого сюжетного зв’язку. Хід часу і логіка зв’язку цих сцен була розірвана, тільки авторська думка зв’язувала їх між собою.


-          Перебивка
Перебивкою називається окремий кадр, який не містить в собі об’єктів, закарбованих в сусідніх кадрах (в попередньому і наступному). Кадр-перебивка використовується в монтажній послідовності для того, щоб перекрити розрив природного протікання часу при зйомці якої-небудь події: наче перебити неперервність дії, але зробити це непомітно для глядача, створюючи ілюзію нерозривного природного розвитку сцени.

-          Точка зору камери
Суб’єктивна камера або суб’єктивна точка зору (не очима режисера, а очима героя екранної дії)


-          Кліповий монтаж
Оскільки об’єкти зйомки сусідніх кадрів різні, і жодні правила не забороняють монтувати без дотримування принципів монтажу, то від авторів вимагається високий смак і художнє чуття, особлива майстерність в образотворчій побудові кадрів.

-          Поетичний монтаж
Поетичний склад викладу має на увазі піднесеність оповіді з використанням різноманітних асоціацій, з неочікуваною подачею матеріалу, з оригінальним поглядом на предмет оповіді.

-          Ритмічний монтаж
Прийоми ритмічного монтажу можна знайти в роботах Д. Вертова, В. Пудовкіна, Л. Кулєшова і багатьох інших. Ритм розглядався як тривалість зміни планів, як чергування зіткнень кадрів, як в музиці чергування коротких і довгих доль. Якщо взяти за одиницю відліку, скажімо, одну секунду, то довжина або час перебування на екрані ритмічно змонтованих кадрів в одній сцені  могли б виглядати на схемі як послідовність чергування тривалості цих кадрів, виражена в цифрах 1-1-1-3-1-1-1-3 або 2-2-4-2-2-4-2-2-4.


-          Затемнення
Це відбивка в часі: закінчилась одна подія і почалась інша. Прийом використовується для плавного і спокійного завершення сцени або епізоду, щоб дати глядачам зрозуміти, що між сценою, яка закінчилась і сценою, яка почалась, пройшов якийсь час.

-          Наплив
Прийом, в процесі якого на очах у глядачів відбувається поступова заміна одного зображення іншим шляхом ослаблення світіння на екрані першого і плавної появи другого.

Celfish

0 коммент.:

Отправить комментарий